Fase 4: Borging
De borgingsfase is essentieel om ervoor te zorgen dat de resultaten van het trainingsprogramma duurzaam zijn en een blijvende impact hebben op de professionele ontwikkeling van leerkrachten.

Verankeren van het geleerde in de dagelijkse praktijk Een van de belangrijkste doelen van deze fase is ervoor te zorgen dat het geleerde structureel wordt toegepast in de dagelijkse praktijk van de leerkracht. Met de werkgroep wordt in kaart gebracht welke passende stappen hierbij helpend zijn. Hierbij kan gedacht worden aan het vormgeven van een kwaliteitskaart.
Opstellen van een kwaliteitskaart en/of beleidsdocument Samen met de werkgroep kan gekozen worden voor het opstellen van een kwaliteitskaart. Dit is een nuttig instrument om verwachtingen en gemaakte teamafspraken helder vast te leggen. Het biedt een overzicht van de gewenste doelen, concrete acties en teambrede afspraken. Daarnaast wordt met de werkgroep gekeken naar het opstellen of aanscherpen van een beleidsdocument.
Monitoring Naast evaluaties wordt geadviseerd om het gebruik van het geleerde continu te blijven monitoren.