Fase 3: Evaluatie- en optimalisatie
De fase van evaluatie en optimalisatie speelt een cruciale rol in het waarborgen van de effectiviteit van het trainingsprogramma. Deze stap richt zich op het analyseren van resultaten en het verzamelen van feedback.
Evaluatie van de resultaten Na afloop van de scholingsfase wordt zorgvuldig geëvalueerd welke impact het programma heeft gehad op de professionele ontwikkeling van de leerkrachten. Ook wordt het gedrag van leerlingen in beeld gebracht. Dit gebeurt door het verzamelen van gegevens, zoals observaties in de klas, op het schoolplein en in het schoolgebouw.
Feedback verzamelen Leerkrachten worden actief betrokken bij het evaluatieproces door hun ervaringen en suggesties te delen. Dit gebeurt via individuele gesprekken en het invullen van een vragenlijst.
Optimalisatie van het programma Op basis van de verzamelde gegevens en feedback worden verbeteringen doorgevoerd. Schoolbrede afspraken worden verfijnd, waardoor draagvlak in het team verder toeneemt.
Met deze fase wordt het trainingsprogramma een dynamisch en effectief proces dat altijd gericht is op groei en verbetering.
Mooie visual toevoegen?