Fase 2: Scholing
De scholingsfase vormt het hart van het trainingsprogramma. Deze fase is gericht op het ontwikkelen van vaardigheden en competenties, samen reflecteren en oefenen, waardoor leerkrachten niet alleen nieuwe inzichten opdoen, maar deze ook direct kunnen toepassen in hun praktijk. Waarnodig kan er ondersteuning op maat geboden worden.
Trainingen De trainingen worden gegeven door ervaren trainers en zijn interactief van opzet, met een combinatie van theorie en praktijkvoorbeelden. Hierdoor krijgen de deelnemers praktische handvatten die ze meteen kunnen gebruiken in hun dagelijkse praktijk.
Toepassen in de praktijk Na de trainingssessies worden leerkrachten aangemoedigd om het geleerde toe te passen in hun eigen klas. Dit biedt hen de mogelijkheid om hun nieuwe vaardigheden uit te proberen en te zien hoe deze in de praktijk werken. Tegelijkertijd kunnen ze eventuele uitdagingen identificeren die tijdens het proces naar voren komen.
Intervisie Een belangrijk onderdeel van de scholingsfase is intervisie, waarbij leerkrachten samenkomen om hun ervaringen te delen en van elkaar te leren. Tijdens deze bijeenkomsten worden praktijkvoorbeelden besproken en worden oplossingen gezocht voor eventuele problemen. Deze collegiale uitwisseling draagt bij aan een gevoel van gemeenschap en ondersteunt de professionele groei van het team.
Met deze combinatie van trainingen, praktijkervaring en intervisie zorgt de scholingsfase voor een evenwichtige en effectieve leerervaring.
Mooie visual toevoegen?