Werken aan een gezond pedagogisch klimaat

Na het speelkwartier komen alle leerlingen met een lach op hun gezicht weer naar binnen. Een paar leerlingen komen naar je toe om te vertellen welk spel zij samen buiten hebben gedaan. Deze positieve houding brengt ook een lach op jouw gezicht. Tijd om de groep eens te vragen hoe het allemaal zo goed gelukt is….


FOCUS: LEERLINGGEDRAG EN LEERKRACHTVAARDIGHEDEN

Een gezond pedagogisch klimaat gaat over ‘je veilig voelen’. Leerlingen die zichzelf willen, kunnen en durven zijn en hierin worden bekrachtigd door jou als leerkracht. Leerlingen die samen lachen en huilen en elkaar daarin begrijpen.
Aandacht besteden aan de sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen waardoor zij zich echt gezien en gehoord voelen is van groot belang. In de ideale situatie weet de leerkracht op het juiste moment het goede te doen voor de individuele leerling en de groep. Dit in het belang van de persoonlijke ontwikkeling van de leerling en het gevoel van veiligheid in de groep. Dit is echter niet zomaar gerealiseerd. Door aan te sturen op verbinding ontstaat er een sterke basis die helpt om verder te groeien als groep en als individu in de groep.

Opbrengsten

  • Je hebt zicht gekregen op belangrijk, preventief leerkrachthandelen dat de rust in de groep ten goede komt.
  • Je hebt kennis van praktische werkvormen die leerlingen in staat stelt om hun gevoelens en gedachtes in een vertrouwde en veilige situatie te uiten.
  • Je hebt praktische ideeën opgedaan om thema’s als geluk, verdriet en zelfvertrouwen een basisonderdeel te laten zijn in het dagelijkse groepsproces.
  • Je bent in staat om complimenten te geven die blijvende impact hebben én weet je hoe je de groep in staat stelt positieve impact op elkaar te hebben.
  • Je hebt inspiratie opgedaan over verschillende werkvormen om leerlingen elkaar onderling te kunnen complimenteren op persoonlijke kwaliteiten.


Interesse in deze training?