VPS opbrengsten
- Beter begrijpen van leerlinggedrag om nog gerichter en doeltreffender aan te kunnen sturen.
- Verder uitbouwen van leerkrachtcompetenties en vaardigheden om effectiever en met meer zelfvertrouwen te kunnen handelen.
- Kennis van praktische handvatten voor het realiseren en onderhouden van een plezierige werkrelatie met ouders.
- Teambreed gedragen afspraken met doorgaande lijnen tot gevolg.
- Gerichte aandacht voor onderlinge communicatie in het schoolteam.
Wat levert ieder blok op?
Blok 1 | Welbevinden en betrokkenheid van de LEERLING
- Sleutel voorwaarden voor het ontwikkelen van welbevinden en betrokkenheid.
- De vier stappen om gedragsvooruitgang bij leerlingen te realiseren.
- Nieuwe handelingsadviezen voor actuele casuïstiek.
- Omgevingsfactoren die invloed hebben op het gedrag van leerlingen.
- Praktische handvatten om verder te werken aan een goede relatie met leerlingen.
Blok 2 | Vaardigheden en competenties van de LEERKRACHT
- Praktische werkvormen die groepsverbindend werken.
- Belangrijk, preventief leerkrachthandelen ten gunste van de rust in de groep.
- Ontwikkelen van een positief zelfbeeld van kinderen.
- Effectief handelen bij grensopzoekend en grensoverschrijdend gedrag.
- Onderlinge conflictsituaties van leerlingen effectief aansturen.
Blok 3 | Doelgericht samenwerken met OUDERS
- Je bent je (nog meer) bewust van het belang van een plezierige samenwerking met ouders.
- En hebt samen met collega’s een beeld bij het verder vormgeven en onderhouden van een fijne relatie met ouders.
- Je hebt kennis opgedaan over verschillende interactiepatronen, gespreksvaardigheden en technieken.
- En bent daardoor in staat om gesprekken met ouders nog effectiever aan te sturen. Je weet hoe je een gesprek zo kunt sturen dat de gewenste toekomst in beeld komt, ook in beladen oudergesprekken.
- Je hebt direct toepasbare do’s en dont’s met betrekking tot de samenwerking met ouders.
Blok 4 - Het SCHOOLTEAM als verbindende schakel
- Je hebt kennis opgedaan hoe als team een optimaal pedagogisch schoolklimaat vorm te geven.
En zijn samen in staat om deze kennis om te zetten in praktische vervolgstappen met betrekking tot:
- Het verder uitbouwen van een plezierige samenwerking met ouders
- Aansturen van (uitdagend) leerlinggedrag
- Nog effectiever leerkrachthandelen
- Het optimaliseren van de samenwerking met collega’s